Zelfpresentatie

Presenteer uzelf vol vertrouwen

Solliciteren is het presenteren van uzelf. Dit doet u door middel van een brief, in uw CV en tijdens het gesprek.

De voorbereiding van uw brief
U heeft de vacature gelezen, de website van het bedrijf bekeken en u besluit: “Hier wil ik werken en deze baan is  geschikt voor mij”.
Voordat u de brief schrijft en uw cv aanpast is het slim om uzelf voor te bereiden op deze brief.

Van belang is dat u vooraf  een telefoongesprek voet met de contactpersoon die in de vacature genoemd wordt. Een contactpersoon noemen in de vacature doet men niet voor niets. Uzelf op dit gesprek voorbereiden is uitermate belangrijk, want: u kunt hier al beginnen met het verschil te maken, uzelf te onderscheiden van de overige sollicitanten.
Het 1e gesprek is de voorbereiding van uw 1e indruk: de 1e indruk over u. Daarbij krijgt u ookzelf een 1e indruk van het bedrijf en de functie.

  • Hoe begint u het telefoongesprek?
  • Wat wilt u weten over het bedrijf en de vacature?
  • Welke vragen stelt u?
  • Hoe stelt u deze vragen?
  • Hoe staat het met uw luistervaardigheden?

Uw brief en uw CV
Met uw brief en CV zet u de 1e indruk neer. Een 1e indruk kunt u maar 1x maken.

  • Hoe ziet uw brief eruit?
  • Wat is uw motivatie voor deze baan?
  • Waarom wilt u deze baan echt( afgezien van het salaris)?
  • Waarvan specifiek wordt u blij?
  • Wat is uw passie voor deze baan en deze organisatie? Komt dat allemaal tot uiting in uw motivatie?

Uw CV

  • Hoe ziet uw CV eruit?
  • Heeft u Uw CV aangepast aan deze functie en aan deze organisatie?

Het gesprek
Hoera, gefeliciteerd. U bent uitgenodigd voor het gesprek. Nu gaat het erom die 1e indruk van de brief en CV goed neer te zetten. 
Het gesprek bereidt u voor. Weet u wat de sollicitatiecommissie van u wilt weten en horen?

  • Met wie gaat u het gesprek aan? Met een personeels medewerker of met uw aanstaande manager?
  • Wat is uw houding tijdens het gesprek?
  • Welke kleding en – als u een vrouw bent – ook welke make-up draagt u?
  • Hoe komt u over?
  • Hoe wilt u over komen?

Klik hier voor kernwaarde 3: Overtuigingskracht