Conflictsituaties kunnen ongemerkt in uw directe omgeving aanwezig zijn. Het herkennen van de verschillende soorten conflicten is een belangrijk onderdeel om doelgericht te kunnen optreden.
U leert om aan de hand van diverse stijlen en strategieën tot een oplossing van het conflict te komen. Ook leert u escalatie van een conflict te voorkomen.
Resultaat
U schat conflictsituaties beter in en anticipeert hierop, zodat u ze kunt beheersen en/of oplossen.
Doelgroep
Leidinggevenden, consulenten, (personeels)managers, personeelsadviseurs en medewerkers die met (potentiële) conflicten te maken kunnen krijgen.
Programma
Conflictanalyse en zelfanalyse
- erkennen van conflicten
- Analyse van conflicten
- Eigen rol en gedrag in conflicten
- Oorzaken van conflicten
- Lichamelijke en emotionele signalen
Probleemoplossing en communicatie
- Probleemoplossende methoden voor conflicten
- Gesprekstechnieken tijdens een conflict
- Non-verbaal gedrag en verbaal gedrag
- Bemiddelen in conflicten
- Begrip tonen voor elkaars emotie
- Omgaan met eigen emotie
Onderhandelen, samenwerken of vechten
- Drie strategieën
Algemene informatie
Duur: 2 dagen (incl. lunch)
Plaats: naar keuze, of incompany
Tijden: 09.00 – 16.00 uur
Investering: op aanvraag zenden wij u graag een offerte voor een maatwerktraining.