Feedback

In klantgerichte en lerende organisaties is feedback durven en kunnen geven – waardoor men van elkaar kan leren – een belangrijk onderdeel. Als de medewerkers elkaar kunnen en durven aanspreken wordt er veel sneller van elkaar geleerd, waardoor de kwaliteit van het geleverde werk vergoot wordt 

Vooral voor de leidinggevende is het van belang op de juiste wijze feedback te kunnen geven én te ontvangen.

Feedback kan verkeerd uitpakken en daarom is goed feedback geven essentieel voor een prettige sfeer en samenwerking. Zo wordt feedback geven een onderdeel van deskundigheidsbevordering. Van belang hierin is vooral het woord ‘kunnen’. Als feedback geven ontaardt in veroordelen, zal de ontvanger zich gaan verdedigen in plaats van zich open te stellen voor de opmerkingen van de ander.

Resultaat
Na afloop van de training kunt u constructief feedback geven én ontvangen. U kunt waardering uiten als het zinvol is en feedback geven op gedrag als dat nodig is.


Doelstellingen
• Verhogen van de individuele kwaliteit van de medewerkers in hun werkzaamheden.
• Bewust worden van het eigen gedrag en het effect daarvan op een ander.
• Het verschil leren zien tussen waarnemen (zien en horen) en interpreteren (vaak in de vorm van (onbewust) oordelen).

Doelgroep
Medewerkers en/of leidinggevenden.

Programma
Feedback geven en ontvangen
• Wat is feedback en welke functie heeft het?
• Waarnemen versus interpreteren
• Verschillende soorten feedback en de diverse effecten daarvan
• De feedbackladder: de stappen in feedback geven
• De do’s en de don’ts in het geven en ontvangen van feedback
• Oefenen in waarnemen, het geven en ontvangen van feedback en feedbackgesprekken

Algemene informatie
Duur: 1 dag (incl. lunch)
Plaats: naar keuze, of incompany
Tijden: 09.00 – 16.00 uur
Investering: op aanvraag zenden wij u graag een offerte voor een maatwerktraining.