Conflicthantering

Conflictsituaties kunnen ongemerkt in uw directe omgeving aanwezig zijn. Het herkennen van de verschillende soorten conflicten is een belangrijk onderdeel om doelgericht te kunnen optreden.

U leert om aan de hand van diverse stijlen en strategieën tot een oplossing van het conflict te komen. Ook leert u escalatie van een conflict te voorkomen.

Resultaat
U schat conflictsituaties beter in en anticipeert hierop, zodat u ze kunt beheersen en/of oplossen.

Doelgroep
Leidinggevenden, consulenten, (personeels)managers, personeelsadviseurs en medewerkers die met (potentiële) conflicten te maken kunnen krijgen.

Programma
Conflictanalyse en zelfanalyse

  • erkennen van conflicten
  • Analyse van conflicten
  • Eigen rol en gedrag in conflicten
  • Oorzaken van conflicten
  • Lichamelijke en emotionele signalen

Probleemoplossing en communicatie                                                                                                           

  • Probleemoplossende methoden voor conflicten
  • Gesprekstechnieken tijdens een conflict
  • Non-verbaal gedrag en verbaal gedrag
  • Bemiddelen in conflictenConflicthantering
  • Begrip tonen voor elkaars emotie
  • Omgaan met eigen emotie

Onderhandelen, samenwerken of vechten

  • Drie strategieën

Algemene informatie
Duur: 2 dagen (incl. lunch)
Plaats: naar keuze, of incompany
Tijden: 09.00 – 16.00 uur
Investering: op aanvraag zenden wij u graag een offerte voor een maatwerktraining.